Kurser

Fick ett mail igår från Tammy som har hand om mina kursval. Valde ut vilka kurser jag var intresserad av att läsa för flera veckor sen och sen dess så har det varit en hel del problem. Det här beror mest på att USA inte alls har samma kurssystem som vi har här i Sverige.

I USA så finns det 5-6 "kursnivåer" mellan 101- 600. Alltså kurser som heter 101 -199 grundkurser, 201-299 är fortsättningskurser osv. Som en student som går en grundutbildning med kanditatexamen så ligger jag ungefär mellan 300-400. Under 300 kan kurserna vara för lätta, medan kurser över 400 kan vara för svåra och kräva mer förkunskaper(eller t.ex. en avslutad kandiatexamen).

Problem:

Problem #1 - Många av de kurser som jag är intresserad av att läsa kräver förkunskaper, vilket innebär att jag egentligen måste läsa några andra kurser innan för att kunna få läsa kursen. Många av de här kurserna som räknas som "förkunskaper" är väldigt lika de kurser jag redan har läst här i Sverige. Därför så har jag skickat in mina betyg på engelska och skickat med en portfolio för att de enklare ska kunna fatta ett beslut om jag har tillräcklig behörighet till kurserna eller inte. Eftersom större delen av min portfolio består av bilder så valde jag att göra min portfolio på Tumblr - http://inmyportfolio.tumblr.com/. Snabbt, enkelt och lättillgängligt!

Problem #2 - Universitetet har en "först till kvarn" policy när det gäller val av kurser, vilket gör att jag som utbytestudent hamnar lite i underläge eftersom jag inte går igenom den vanliga ansökningsprocessen när det gäller att välja kurser. När kurserna har fått tillräckligt många registreringar så stängs kursen för antagning. Eftersom studenterna i USA är medvetna om det här så försvinner de intressanta och bästa kurserna ganska fort.

Just nu så har Journalismavdelningen gett mig klartecken om att jag är öppen för antagning och registrering på JMC 383 - Advertising/Layout Design, JMC 420 – Magazine Article Writing och en till journalismkurs. Jag har fortfarande problem med att bli antagen till ART-kurserna jag har valt(de tydligen väldigt noga när det gäller förkunskaper) och väntar fortfarande på svar från dem. Jag hoppas verkligen att de ger mig klartecken för ART 312 - Typography och ART 316 - Graphic Design så jag kan läsa två JMC-kurser och två ART-kurser, det vore helt perfekt. Älskar verkligen typografi och grafisk design!




Courses

Got an email yesterday from Tammy who is in charge of my course choices. Picket what courses I was interested in studying a few weeks ago and since then there has been a lot of issues. This is mostly because the U.S. doesn't use the same course system as we have here in Sweden.

In the U.S., there are 5-6 "course levels" between 101 - 600ish. Courses called 101 -199 are foundation/beginner courses, 201-299 are advanced courses, etc. As a student who is an undergraduate I lie roughly between 300-400. Over 300 courses may be too easy at my level, while the courses above 400 may be too difficult and require more prerequisites(or a higher degree).

Problems:
Problem # 1 - Many of the courses I am interested in studying requires prerequisites, which means I would have to study some other courses before to be able to read the course. Many of these courses that count as "prerequisites" is very similar to the courses I have already taken here in Sweden. Because of this I have submitted my grades in English and sent a portfolio so they more easily can decide if I have enough prerequisites to take the courses or not. Since most of my portfolio consists of pictures I decided to make my portfolio on Tumblr - http://inmyportfolio.tumblr.com/. Fast, easy and accessible!

Problem # 2 - The University has a "first come, first served" policy regarding selection of courses, which makes me as an exchange student end up in a little disadvantage because I don't go through the usual application process when it comes to selecting courses. Once the courses have received enough registrations the course will close. Since students in the U.S. knows this the most interesting and best courses dissapear pretty quickly.

The Journalism Department have given me the green light now for registration on the courses JMC 383 - Advertising / Layout Design, JMC 420 - Magazine Article Writing and one other journalism course. I still have problems with being accepted to the ART courses I have selected (they are very picky on the prerequisites part) and I'm still waiting for an answers from them. I really hope they give me the green light for ART 312 - Typography and ART 316 - Graphic Design so I can read two JMC courses and two ART courses, that would be perfect. I really love typography and graphic design!

/Emma

Taggar: Kurser, Marshall University, USA;

Kommentera inlägget här :