Att plugga utomlands

 Tänkte att jag skulle dela med mig av några snabba fakta om vilka olika valmöjligheter som finns för att studera utomlands på Karlstad Universitet för er som är intresserade. Det finns några olika utbytestprogram som man kan ansöka om utlandsstudier genom, de jag har mest koll på är ISEP, Erasmus och bilaterala samarbeten. Om ni vill läsa lite själva om vad det finns att välja mellan så kan ni göra det här på KAU's hemsida.

På hemsidan så finns även information om vem man kan kontakta på Karlstad Universitets Internationella kontor(hus 1, korridoren som går in till höger om Studentcentrum) för att få mer information och hjälp. Är det något jag har lärt mig under det senaste året så är det att det inte är någon idé att tveka, för det finns inga dumma frågor. Man måste bara helt enkelt vara lite "osvensk" och VÅGA fråga!

ISEP:
Det här är det utbytesprogram som jag valde att avända mig utav. ISEP är ett nätverk med över 300 högskolor och universitet i 50 länder som samarbetar för att ge ekonomiskt överkomlig tillgång till internationell utbildning för att skapa mångfald för studenter i hela världen. Det finns två olika utbyten att välja mellan:

ISEP-Exchange Där varje student betalar kostnaden för en termin (undervisning, boende och mat) på sin heminstitution, istället för att betala för de faktiska kostnaderna på det universitet som de ska studera på utomlands. ISEP-Exchange var det bästa alternativet för mig.

ISEP-Direct Ett Avgiftsbaserad utbytesprogram där deltagande studenter betalar en avgift till ISEP, som sedan ska täcka programkostnaden vid studentens universitet utomlands. Övriga kostnader får studenten stå för själv väl på plats. 

Det finns även ett annat samarbete med andra universitet som kallas Bilaterala avtal, där Karlstad Universitet samarbetar med flera olika länder i Europa, USA osv.
Läs mer om ISEP och bilaterala avtal på KAU's hemsida

Erasmus:
Erasmus är ett europeiskt utbytestprogram för praktik och studier utomlands. Som Erasmusstudent läser du på en högskola eller ett universitetet i ett annat europeiskt land i 3-12 månader, på samma villkor som de inhemska studenterna, dock utan att du behöver betala någon terminsavgift. Du får dessutom ett stipendium från Europeiska kommissionen. Du kan även välja att göra praktik inom Erasmus på ett företag eller organisation i Europa i 3-12 månader. Även då får du ett stipendium.
Läs mer om Erasmus på KAU's hemsida

Nordlys och Nordplus nätverk:
Nordlys: Är ett samarbetsprogram för studentutbyte för alla studenter oavsett ämne eller program mellan samtliga universitet i Norden. Studenter kan beviljas stipendium samt resebidrag.

Nordplus: Avdelningen för omvårdnad har ett samarbete i ett stort Nordplus nätverk, Nordkvist, med institutioner med anknytning till utbildningar inom hälsa och vård i nordiska länder. Studentutbyten omfattar ca. 8 veckor och kontakt tas med respektive avdelning vid varje enskilt önskemål studenter har. 
Läs mer om studier i Norden på KAU's hemsida

Det var allt jag orkade att komma med just nu, men kommer att slänga in minst ett inlägg till inom en snar framtid om ISEP eftersom det är det utytesprogram som jag använder mig av.

Hej så länge!

/Emma



Sorry guys, but I just posted ****loads of boring information about different exchange program options that exists at Karlstad University, so nothing I feel like translating and I'm pretty sure nothing you feel like reading! So anyways, you could leave me a comment or something... it would make me happy? Bye now! 

Taggar: Utlandsstudier;

Kommentera inlägget här :